WordPress

Lieve lezers,

jullie kijken naar het scherm en lezen mijn teksten. Sommigen nu al een paar jaar en dat is hartverwarmend. Een constante stimulans om te blijven schrijven. In de afgelopen jaren heb ik een eigen publiek hier bij elkaar geschreven en dat is een prachtige ervaring voor een schrijfster die nog maar pas begint. Wees gerust, ondanks andere plannen in het buitenland, zal ik hier blijven schrijven.

Misschien is het weleens goed om mijn gedachten op te schrijven over de technologie die ik hier gebruik en daar gaat deze bijdrage dus ook over.

Van het begin af aan schrijf ik op een wordpress.com site. Door WordPress zelf gehost. Voor mijn schrijfplek genoeg. Na drie jaar intensief schrijven staan er nu 877 878 berichten met 1808 reacties en een paar duizend media bestanden. Het platform van WordPress heeft me nooit in de steek gelaten en mijn schrijfplek is heel vaak van uiterlijk veranderd. Het is voor een schrijver een super platform. Heel gemakkelijk in gebruik hoewel het wel even duurt voor je de weg vindt maar inmiddels is het voor mij gesneden koek geworden.

Ik maak en verkoop tegenwoordig websites op WordPress gebaseerd. De vormgeving doe ik met Artisteer (heb je een Mac en maak je zelf sites in WordPress of Blogger, Google dan maar eens op Artisteer) wat me de mogelijkheid geeft om een geheel eigen vormgeving te ontwerpen en daarmee elke site een uniek uiterlijk te geven. WordPress is in de versie die ik dan zelf host (bij GoDaddy natuurlijk) eindeloos uit te breiden maar ik gebruik toch maar zo’n tiental geselecteerde plugins waarmee ik zo ongeveer alles kan maken wat mijn klanten willen. WordPress is allang geen blog platform meer want je kunt er ook prachtige sites mee bouwen die geen blog zijn en zelfs geen blogpagina hebben.

Ik kan veilig zeggen dat naast Twitter en FaceBook het vooral WordPress is dat me dagelijks online houdt. Ik werk er dagelijks mee en met zo’n 9000 bezoekjes per maand is het blijkbaar voor de lezer ook een platform dat visueel prettig is om te zien. Ik zie me niet snel meer veranderen van platform, ook omdat er geen advertenties op WordPress staan die ongevraagd zich opdringen. Iets waarvan is weet dat veel bezoekers dat heel erg irritant vinden aan sommige blog platformen.

Tot slot, WordPress is geen onderdeeltje van Google, Microsoft of Apple. Het is selfsupporting, operating system onafhankelijk en open source wat gezien het succes van WordPress maar ook van bijvoorbeeld Open.Office dus gewoon tegenwoordig kan als je een goed product maakt. Daarbij mag dan ook weleens gezegd worden dat het natuurlijk ook erg knap is dat WordPress in staat is gebleken om het gebruik van hun platform constant aantrekkelijker te maken. Een constante stroom van verbeteringen (vandaag is de menuregel in editmode bijvoorbeeld weer iets gemakkelijker gemaakt) en innovatie maken dat ook de ervaren en inmiddels veeleisende gebruiker geen behoefte heeft om iets anders te zoeken. Ik vind het knap van de mensen van WordPress dat zo ongemerkt ik al langer WordPress gebruik dan dat Twitter bestaat zonder ooit de behoefte te hebben mijn werk in een andere omgeving te plaatsen.

Alice © 2010

7 thoughts on “WordPress

  1. Hej,

    ik zie dat je artisteer gebruikt voor je wordpress weblog… Nu wil ik dat ook graag gebruiken, maar het lukt me niet om m’n thema van artisteer naar WordPress te importeren… weet jij hoe/waar ik dat moet doen?

    groetjes Liz

    • Hoi Liz,
      mijn Writer’s Block is niet met Artisteer gemaakt. Mijn andere sites (www.theatmaproject.org en http://www.woordenstorm.nl) zijn dat wel.
      Via WoordenStorm maak ik ook websites voor anderen en daarvoor gebruik ik ondermeer Artisteer.
      Je kunt alleen zelfgemaakte templates in WordPress toepassen bij websites die je zelf laat hosten bij een webhost. De wordpress.com omgeving staat je niet toe templates te uploaden. Meer informatie over zelf hosting van sites vindt je op http://www.wordpress.org.

      Succes,
      Alice

  2. @ Merel Moistra, voor zover ik mij kan herinneren was het origineel alleen voor Windows en pas sinds kort voor de Mac (nog in beta). Mag ik ook meedoen met het Google-bashen?

    • ‘want van Google’ is zo ongeveer het meest stupide argument dat er bestaat om iets te gebruiken. Lees Spaink en zie wat Google echt is. Brrr.

  3. Alice

    Een bemoedigende uiteenzetting over WordPress
    voor een absolute leek op dit gebied als ik.

    Ik heb 3 jaar geleden een laptop gekocht zonder enige kennis vooraf en ben gaan kijken wat ik erop kon doen, maar ik kom vaak kreten en tekens tegen waarvan ik niet weet wat ze zijn of wat ik ermee moet.
    Zoals html of wysiwig enz. enz. enz.

    Ik snap ook niet wat te doen met Artisteer of G Daddy…..weet ook niet of ik dan veel mis😉

    Groet!
    Marie-Bernadette

    • Zoals gemaild. Je mist niks. Doe wat je doet want het is mooi en dat is het enige dat echt telt. Zoals de ene schrijver een typemachine boven een pen kiest, kiest de ander een computer boven een typemachine en weer een ander WordPress boven een ander blogplatform. That’s all. Zo onbelangrijk.

Reacties zijn gesloten.