Ik kreeg net een diamantje.

Soms komt er op iets wat ik schreef een reactie die me van mijn voeten stoot. Meestal omdat het gebeurt wanneer iemand precies dat weet te vinden wat mij in het diepst raakt of waar ik me in herken. Het gebeurt niet vaak moet ik er eerlijk bij zeggen. Vandaag wel.

Een lezeres wees me via – alweer – FaceBook op Amanda Stryker die een lied zong over mensen die zoekend zijn: ‘ .’. Er is een briljante opname van een uitvoering door haar van dit lied in Carré. Ik kende de zangeres niet en het lied niet. De toelichting bij het berichtje was ‘luister hier eens naar’, meer niet. Tijdens en na het luisteren zaten de tranen voor in mijn ogen. De melodie, de stem en vooral de tekst hebben me geraakt. Ik herken mezelf in de pelgrim die het gebed uitspreekt dat deze geweldige artieste zingt. Eind dit jaar komt ze naar Nederland voor een reeks concerten en ik ga zeker naar een concert toe. Ik hoor de tekst niet als een religieus lied maar vooral als een gedicht waarin de dichter haar lot in handen geeft van een voorzienigheid in het besef dat er altijd een innerlijke kracht is die de mens keuzes laat maken die gemaakt moeten worden, in het besef dat thuiskomen alleen bij jezelf kan plaatsvinden. Het is het gedicht van de zoeker die vertrouwen heeft in de zoektocht. En dat dan ook nog in dat prachtige Afrikaans.
Hier laat ik het voor vandaag maar even bij de video en de tekst. Luister, lees en begrijp… mij.

Vader God U ken my naam
My binnegoed en buitestaan
My grootpraat en my klein verdriet
My vashou aan als wat verskiet

U ken my vrese en my hoop
Die pad wat ek so kaalvoet loop
Die pad het U lankal berei
U maak die pad gelyk vir my

Alle pelgrims keer weer huistoe
Elke swerwer kom weer tuis
Ek verdwaal steeds op die grootpad
Soekend na U boardinghuis

Moeder God U ken my waan
My ego en my regopstaan
Die drake waarteen ek bly veg
U wys my altyd weer die weg

U het my met U lig geseën
Die lig strooi ek op iedereen
Net U weet hoe my toekoms lyk
Ek het niks, U maak my ryk

tekst: Amanda Strydom

Alice © 2010