Een nieuwe stille kracht.

Niet iedere keer maar wel met enige regelmaat kijk ik naar Zomergasten van de VPRO. Ik ben geen televisiekijker maar ik maak soms een uitzondering. Zoals vanavond.

Paul Verhoeven was de gast vanavond. Een bijzondere man, regisseur, waar ik altijd bewondering voor heb gehad. Niet dat ik zijn films nu zo geweldig vind hoor. Het is de bevlogenheid voor zijn vak die zonder enige discussie is. Het is een filmer in de meest nadrukkelijke vorm mogelijk. Verhoeven is een kunstenaar die naar mijn gevoel regelmatig ondergaat in zijn passie, in een volgende film. Als kunstenaar blijkt hij op grond van wat ik in de uitzending vanavond meende te zien iemand die zich laat inspireren door de grote thema’s. Leven en dood, oneindigheid en betrekkelijkheid, religie en levensovertuiging en ga zo maar door. Het is, als je er oog voor hebt, te zien in zijn werk.

Vanavond kondigde hij, het moment goed door hem geregisseert, aan de Stille Kracht van Louis Couperus te gaan verfilmen. Gerard Soeteman schrijft het scenario en San Fu Maltha produceert de film. Het zal, Verhoeven kennende, een bijzondere verfilming worden waarin het expliciete van de Couperus’ roman nadrukkelijk wordt gevisualiseerd. Ik ben vooral benieuwd hoe Verhoeven omgaat met het ongrijpbare, mysterieuze, beangstigende in deze horror story avant la lettre. Want de Stille Kracht is een boek met de nodige gruwelijkheid in zich. Met vooral veel ruimte voor het paranormale waar Couperus de lezer mee confronteert zonder die lezer in bescherming te nemen. Als je er voor open staat is dat paranormale waar Couperus het over heeft een realiteit is.

Net zo’n realiteit als de grootsheid van geweld, rampen en ellende en de platheid van seks zoals Verhoeven die in zijn films aan de orde stelt. Ik heb de Stille Kracht een paar keer gelezen en het was een boek dat me zo meesleepte dat ik dat niet in het donker van mijn slaapkamer moest doen. Het is ook een boek waarvan ik vind dat als een regisseur het beetpakt die dat wel prudent moet doen. Die prudentie zit hem niet in de vormgeving of de wijze van verfilmen maar vooral in de honorering van wat Couperus geschreven heeft.

We zullen het zien, de nieuwe film van Verhoeven. Ik ben benieuwd.

Alice © 2010