Lekker schreeuwen.

Vanmiddag was ik weer bij mijn shrink met de mooie ogen. Het was een goed gesprek want het was tijd om eens te praten over die eeuwige onzekerheden van me. Heb ik een vriendin die echt een schat is, treedt er een rimpelingetje op en wordt ik dus hartstikke onzeker. Bang dat er iets moois kapot gaat. Onzin natuurlijk, het is immers gewoon een lieve schat, maar toch te begrijpen gegeven het afgelopen decennium in mijn rare leven. Net iets te vaak heb ik moeten ervaren dat belangrijke zaken voor mij kapot gegaan zijn door verkeerde verwachtingen, stom gedrag van mij of een ander, stoken en niet accepteren door anderen of wat voor flutreden ook. De essentie is wel dat er iets kapot ging, of er een rottige situatie ontstond die eigenlijk niet nodig was. Sommige vriendinnen noemden mijn moodswings die er aan ten grondslag lagen of er het gevolg van waren ‘stuiteren’. Deze dame is in staat zich te vermommen als Teigetje. Psychisch gezien dan.

Ik kreeg het advies om me wat consequenter over te geven aan mijn mindfullness oefeningen. Terecht denk ik. Maar ik heb een andere manier gevonden die ook best lekker is. Na een heerlijk telefoontje met mijn lief ben ik toch niet die film gaan kijken (doe ik zo nog wel) maar ben ik op de fiets gesprongen om een kleine drie kwartier langs de branding te lopen. Maar vooral om even een Delflands hoofd op te lopen en aan het eind lekker tegen de branding en de wind te schreeuwen. Schreeuwen waar ik blij van ben, waar ik verdrietig om ben, wat ik niet begrijp of juist wel, over wat ik ga doen of nalaten. He-le-maal niet mindfullness dus. Oordelen en gevoelens uitschreeuwen in plaats van ze waardenvrij maken en passief ondergaan.

En wat is dat verdomd lekker. Gewoon even lekker brullen zonder dat er ook maar iemand antwoordt. De enige respons bestaat uit gewoon weer een golf die op de keien uiteen spat en dat ook gedaan zou hebben als ik niet geschreeuwd had. Ik kan het iedereen aanraden. Alice’s Doe Het Zelf Schreeuw Therapie. Bijna net zo lekker als muntthee met honing of koffie in laagjes. En dan daarna het zout op de brillenglazen zien en op de lippen proeven.

Mocht je het nu even niet zien zitten lieve lezer, kom dan even lekker brullen tegen de golven. Het werkt overigens het best bij slecht weer. Tenminste als je na afloop hete chocolademelk met slagroom gaat drinken.

Alice © 2010

One thought on “Lekker schreeuwen.

  1. Ja, regelmatig even stevig schreeuwen helpt mij ook. (Ik doe het thuis, in mijn appartement, in de wetenschap dat mijn buren ook regelmatig schreeuwen. Zij tegen elkaar, ik in het wilde weg – tegen niemand in het bijzonder. Mij helpt het: het lucht me enorm op).

    Schreeuw ze!

Reacties zijn gesloten.