Over Wilders, PVV en fascisme.

Het schijnt niet koosjer te zijn Wilders en zijn PVV in verband te brengen met fascisme. ‘Blonde Geert’ ontploft als een politievrouw iets dergelijks op Twitter loslaat en eist het ontslag van de dame. De man schiet met een kanon op een mug en natuurlijk mag ze gewoon haar werk blijven doen. Het is er maar eentje van een reeks aan incidenten op dit vlak en het zal zeker niet het laatste incident zijn. Eerder deze week nog was er een incidentje in een Amsterdamse deelraad toen een lid het over ‘bruin’ had als kleur van de mogelijk komende regering. De verontwaardiging was groot, in de Telegraaf. Niet bepaald de krant die nu al te snel vooraan zou moeten staan met dat soort verontwaardiging trouwens.

Natuurlijk is een vergelijking tussen de PVV en de bruinhemden van de vorige eeuw niet aardig. Niet netjes ook. Zelfs ook niet helemaal juist. Maar of het ook allemaal zo ontzettend onterecht is? De vraag is niet of de vergelijking terecht is. De vraag is wat mij betreft veel meer waarom toch telkens deze vergelijking naar voren komt. Is het ‘de linkse kerk’ die dit oproept? De progressieven in de samenleving die gruwen van etnische uitsluiting, discriminatie, het onterecht in groepen en hokjes indelen van mensen in ons kleine Nederlandje? Of zou het ook zo kunnen zijn dat de toch bepaald niet malse teksten van Wilders en het continu hameren op het aambeeld van ‘immigratie’ en ‘multiculturele samenleving’, ‘linkse hobbies’ en wat dies meer zij de werkelijke oorzaak van de telkens opborrelende vergelijking is? Ik denk dat namelijk.

Gaan we terug in de geschiedenis dan is het maar al te duidelijk zo’n slordige negentig jaar terug het fascisme opkwam bij onze oosterburen. In eerste instantie gericht op het eigen vaderland, op de eigen cultuur en wat daar mee samenhangt. Het duurde niet lang voor de wetenschap misbruikt werd en er een rassendiscussie ontstond. Ongeveer op de manier waarop Wilders een religie discussie voert door de Islam niet als religie te willen erkennen terwijl hij daar toch echt zo ongeveer de enige in is. Misbruik van een smal theologisch denkraam vergelijkbaar met het misbruik van het smalle etnische denkraam negentig jaar terug. Het is niet alleen dat gedrag maar ook de discussie die opgeroepen wordt rond het toelatingsbeleid voor immigranten en vluchtelingen die associaties met die donkere tijd oproept. Grenzen dicht, mensen uitzetten, afzijdig houden van de alomtegenwoordige Europese werkelijkheid. Wat is het verschil met de ‘lebensraum’ argumenten die in Duitsland werden gebruikt tegen Joden en anderen?

Het zal dan zo zijn dat Wilders zich als ‘homovriendelijk’ voor doet maar de keuze van een Vlaamse extreem homofobe assistent vrij recent ondergraaft die houding nogal. Het wachten is trouwens ook op de eerste Nederlandse anti-Roma teksten van Wilders c.s.. Ik zal niet verbaasd zijn wanneer er een draai komt waarin ook andere groepen in de samenleving zoals gays, ‘zigeuners’ en anderen mikpunt worden van de PVV. Kortom, ik begrijp die emotie van de mensen wel die Wilders en de PVV in de hoek van de dictaturen plaatst. Een partij met een ‘sterke man’ aan het hoofd die de macht in de partij op zijn eigen bureau geconcentreerd heeft, waar hebben we dat eerder gezien? De PVV gedraagt zich zelfs in de eigen structuur als de communisten en fascisten in het begin van de vorige eeuw.

Maar er is één verschil met toen. De huidige PVV kent voor zover ik weet geen groepen agitatoren of knokploegen die in het duister er op uit gaan om de door hun zo gehate groepen te mishandelen. Nog niet in ieder geval. Wel valt op dat in de gelederen van de PVV kamerfractie verhoudingsgewijs veel voormalig politieambtenaren, justitiemedewerkers en leraren zitten. Stuk voor stuk mensen afkomstig uit beroepsgroepen waarbij het begrip ‘orde’ een sleutelbegrip is. Het valt zeker ook op dat er grote extra investeringen in politie en Justitie worden bepleit door de PVV. Het gevolg zal zijn dat er nogal wat mensen de komende jaren hun baan en bestaan zullen danken aan de PVV. Politiemensen, mensen bij Justitie. Dàt zal zeker invloed hebben op hoe er met de verschillende groepen die niet in het PVV bakje vallen zal worden omgegaan op straat en binnen het Justitiële apparaat.

De ‘linkse’, lees progressieve, massa die angst heeft voor die gevolgen in de samenleving is jammer genoeg niet krachtig genoeg. Ik hoop natuurlijk dat zodra duidelijk wordt wat die gevolgen werkelijk zijn voor die zo vrijheidslievende Hollanders er een echte tegenreactie komt. Eigenlijk ben ik er van overtuigd dat Wilders’ zijn lawaai en agitatie op een gegeven moment zo irriteren dat veel mensen zich van hem en zijn partij afkeren. Het is een kwestie van tijd. Te hopen valt wel dat, mocht er een kabinet met gedoogsteun van de PVV komen, het op tijd zal zijn om vrijheid beperkende wetten en regels te voorkomen. Want als er één ding is dat in dit land eigenlijk heilig zou moeten zijn dan is het wel het begrip vrijheid. Met een beetje mazzel zal het mezelf lukken om een paar jaar me te onttrekken aan deze samenleving. Ik wil immers niet meemaken hoe dit landje onder het juk van de xenofobe en vrijheid onvriendelijke PVV vervormd tot een nog angstiger, nog behoudender, nog onvrijer landje. Ik ben niet de enige. Met een VVD, CDA, PVV regering voel ik me in dit land niet meer op mijn gemak. Ik voel me niet meer vrij en voel me beperkt in wat ik belangrijk vind: het kunnen leven in een samenleving met allerlei kleuren, geuren en smaken in vrijheid van gedachten en rijk aan cultuur. En misschien is het nog op tijd voor Wilders’ en zijn trawanten om hun toon te matigen en hun gedachtengoed te kuisen, want dat is hoog tijd.

Alice © 2010

One thought on “Over Wilders, PVV en fascisme.

  1. Hey alice, je weet dat “Blonde Geert” niet meer opgaat toch? het is nu grijze geert, hij laat zijn blond uitgroeien.

    Nu hij toch grijs word hoeft hij zijn echte kleur niet meer te bedekken heh.

    Maar weer een goed stuk, ik lees de laatste tijd wat vaker je blog (al heb ik niet zoveel tijd). Trouwens volgende verkiezingen ben ik volwassen en dan stem ik denk ik Pvda.

    Ik zie je Vrijdag!

Reacties zijn gesloten.