Dromen hebben is een gift, niet een last.

Iemand voegde me in een FaceBook chat toe dat ze dromen heeft, maar bang is dat ze nooit werkelijkheid zullen worden.

Die angst, zo kort geformuleerd in een chatberichtje is de verwoording van datgene dat me al mijn hele leven drijft. Het deed me realiseren dat ik een geweldige gift heb gekregen ergens in mijn leven waardoor ik dromen heb en idealen.

Mijn antwoord was dan ook ‘Dromen hebben is een gift, niet een last.’

Of het haar geholpen heeft weet ik niet. De korte uitwisseling heeft mij wel geholpen. Het deed me realiseren dat het hebben van dromen en idealen, zelfs van ambities, een kernkwaliteit van me is. Het najagen van die dromen heeft me naast een forse portie tegenvallers en ellende vooral ook heel veel opgeleverd. Ik heb onderweg geleerd waar ik goed en slecht in ben, wat ik wel en niet aan kan, wie wel en niet vrienden zijn, wat mijn beeld van goed, kwaad, menselijkheid en liefde is.

Dromen verwezenlijken, zeker als die onbereikbaar lijken en er forse tegenwind is, levert de mooiste ervaring die ik ken. De voldoening gerealiseerd te hebben waar je ooit aan begon, het gevoel van overwinning, van kracht ook, is geweldig. Zelfs als het resultaat later teniet gedaan wordt (word maar eens ondernemer en je begrijpt dit) zal er toch die trots op jezelf zijn.

Maar het allermooiste is dat die dromen niet ophouden te bestaan, dat er telkens weer een nieuwe droom komt om nagejaagd te worden. Soms zelfs meerdere tegelijk. De droom om gelukkig te worden, de droom om de liefde van je leven te vinden, de droom om eindelijk dat ene project te doen waarmee je trots op jezelf wordt omdat je weet dat je goed doet, de droom om die ene (soms psychologische) berg te beklimmen of die ene rivier af te varen, die ene zee te zien of die twee ogen. De droom om er toe te doen in deze kille wereld, de droom om net dat gedaan te hebben waardoor iemand een kans meer krijgt in het leven, de droom jezelf ooit in de ogen te kunnen zien en zeggen: ‘dat heb je goed gedaan dame.’

Ik droom die droom en ik werk er aan. Jij ook? Vast wel.

Alice © 2010

One thought on “Dromen hebben is een gift, niet een last.

Reacties zijn gesloten.