Een onverwacht cadeau (2).

Enige dagen terug schreef ik hou getroffen ik was door een scene uit een film waarin een prachtig lied gezongen werd. Het heeft wat moeite gekost de film te bemachtigen. In de tussenliggende dagen heb ik mijn roman voltooid. Het einde van het verhaal is geheel anders geworden dan ik zelfs tot op het laatste moment dacht.

Vandaag heb ik de film gezien. Maar belangrijker dan het zien van de film heb ik hem begrepen. De film is onmogelijk maar waar nog beter dan het prachtige ‘Gabriëla’s Song’. Er zijn weinig films die me diep ontroeren. Atonement, Sophie’s Choice, Est Ouest, sommige films van Almodovar en vooral The Mission en Una Giornata Particolare zijn dat soort films. Ontzettend goed gemaakt met een oersterk verhaal. Verhalen zoals ik die ooit hoop te kunnen schrijven maar niet denk dat me dat zal lukken.

‘As it is in heaven’ is een heel bijzondere film die aan mijn aandacht ontsnapt was. Een Zweedse film van een ongewone klasse met alle thema’s er in die in een geweldige film thuis horen. Liefde, dood, bedrog, verdriet, vreugde en overwinning, alles komt er in voor in een prachtig geschreven script dat op onnavolgbare wijze wordt gespeeld en geregisseerd. Met een Noords palet in kleur en muziek. Het zijn thema’s die net zoveel met mijn leven te maken hebben als met de levens van de karakters in het verhaal. Het maakt de herkenbaarheid enorm en dat zal de reden zijn dat ik zo onder de indruk ben. Voor de echte liefhebbers van film en een goed verhaal is de film een must. Blader maar even terug naar mijn eerdere tekst over het lied of zoek de film op, kijk er naar en begrijp dat kunst en liefde synoniemen zijn.

Alice © 2010

One thought on “Een onverwacht cadeau (2).

  1. Jaaa, ‘As it is in heaven’, had ik ook al een jaar in de kast liggen en uiteindelijk 2 maanden geleden zo eens argeloos, dacht ik, gekeken. Poeh, die film raakte me diep in mijn hart, prachtig, tranen stroomden over mijn wangen aan het eind. Erg mooi. En toen dacht ik; ja! hier gaat het eigenlijk om en ‘heaven’ kunnen we zelf creëren, ook hier, misschien wel juist hier!🙂
    Leuk dat je deze film aanhaalt in je blogs!
    Groetjes uit een zonnig Zutphen!

Reacties zijn gesloten.