Slowfood or no food?

De VPRO zendt vandaag een documentaire uit over ‘slow food’ uit hun reeks ‘Trendspotting’. Slow food, afkomstig uit de geest van een culinaire Italiaan is een tegenbeweging tegen fast food. Het gaat om verantwoord voedsel versus massavoer. Het is trendy geworden in de afgelopen jaren. Het gaat om eten dat verantwoord is klaargemaakt en samengesteld is uit verantwoorde producten. ‘Terra Madre’ is van Carlo Petrini die uit Piemonte / Toscane komt. Hij heeft zich gestort op biodiversiteit als basis om eten te maken. Regionale biodiversiteit en de regionale keuken, maar dan wereldwijd. Het is een prachtige manier om met voedsel bezig te zijn, het is ook een eerlijke manier omdat het de lokale bevolking steunt in de productie van de producten die bij hun regio horen. Het is in zekere zin ok een project dat zich richt tegen de internationale voedselindustrie die maffiose trekjes heeft (er wordt door de grote voedselproducenten via regeringen gevochten tegen deze beweging).


De documentaire is een eye-opener voor mensen die nooit naar dit onderwerp gekeken hebben. Toch schuurt het een beetje bij me omdat de ‘vertaling’ van de slow food gedachte al snel elitair oogt. Veel slow food is immers duur en daarmee onbereikbaar voor velen. Het risico van ‘no food’ is groot voor die groepen die niet de middelen hebben om die meerkosten te betalen. Geloof me, ik kan het weten want iedere laatste week van de maand moet ik weer schrapen om eten te kunnen kopen. Ik ben daar handig in geworden maar daardoor is mijn voorraadkast net als mijn koelkast meestal nogal leeg. Er zijn overigens erger dingen want uiteindelijk lukt het me altijd weer ongeschonden die maand uit te komen. Ik ben niet de enige in ons overvoede en veel te rijke landje. Ik heb het goed vergeleken met mensen in de landen die de producten leveren voor de slow food beweging. Landen waar de bevolking zelf regelmatig nauwelijks te eten heeft.

Wat mij zo bevalt aan de slow food gedachte is dat het een levenswijze betreft waarbij je precies dat voedsel maakt dat je nodig hebt. ‘Non waist food production’ want er wordt weinig weggegooid. De bewijzen voor een ander voedselsysteem als superieure tegenhanger van het systeem dat wij in het westen kennen stapelen zich op. De afvalberg die de westerse voedselindustrie maakt is gigantisch, kijk maar eens in je eigen afvalbak. Door een paar principes tot je te nemen die ‘slow food’ in zich heeft slinkt die afvalberg aanzienlijk. Ecologisch goed en gezond. Er is een Slof Food Nederland organisatie, zoals er over de hele wereld dit soort clubs zijn.

De kern van dit al is om alleen dat voedsel tot je te nemen dat je nodig hebt, samengesteld uit eerlijke producten en bereid op een zorgvuldige wijze. Jammer is dat van de buitenkant gezien de beweging elitair oogt. Lid worden kost veel geld en dat is wellicht de reden van het schuren dat ik voel. Als deze beweging de stap kan maken om hun ideeën te vertalen naar eenvoud en zich kan vormen naar een echte grass roots beweging zie ik ze slagen met hun idealen. Iets wat ik hoop want er moet echt iets gebeuren in deze wereld. Ook met de manier waarop wij aan ons eten komen.

Het verhaal dat de meeste indruk op mij maakt is dat van Vandana Shiva, een natuurkundig uit India. Dit Youtube filmpje says it all wat mij betreft.

En nu ga ik een paar boodschappen halen. Eet smakelijk vanavond. Want zoals een oude chef van me ooit tegen mij zei toen we samen zaten te eten: “als je niet eet ga je dood”.

Alice © 2010

Meer weten?
www.terramadre.org
www.slowfood.nl
www.slowmoney.nl

4 thoughts on “Slowfood or no food?

  1. Het is ook interessanter eten. Andere ingrediënten ook, vergeten groenten, vlees dat we tegenwoordig niet meer op die manier eten en inderdaad geen chemische bestrijdingsmiddelen. Maar het belangrijkste vind ik dat het eerlijker eten is.
    Overigens staat je reactie op mijn nieuwe boek er nog gewoon hoor. Bij een ander stukje.

  2. Hoi,
    das raar, ik ga even kijken hoe het zit met die reactie.
    ‘Slow food’ is een beweging met ecologische grondslag. Het gaat daarbij om voedsel als tegenhanger van ‘fastfood’. Dus vooral eerlijke ingrediënten die zonder allerlei rommel verbouwd en gekweekt worden. Met speciale aandacht voor kwaliteit, smaak, kleur en geur.
    De bereidingswijze is daar een aspect van. Dus zorgvuldige bereiding waardoor smaak het beste tot zijn recht komt. Je bent daar in het algemeen langer mee bezig dan met gewone voedselbereiding.
    Beetje onder de noemer van “je met er even op wachten maar den heb je ook wat”.
    Het gaat om de beste / gezondste ingrediënten op de beste manier klaargemaakt. Zon ongeveer als het met liefde is.
    Volgens mij is jouw kookboek het perfecte voorbeeld van slow food. Het leuke is dat je laat zien dat het ook historisch gezien een lange geschiedenis heeft.
    “Back to the roots of the food” zogezegd.

    • dat is wel een goeie, ‘back to the roots’… Romeins koken is vaak wel slow food inderdaad, het plukken en malen van de kruiden, marineren van vlees, soms dingen lang in de oven en sauzen er om de paar minuten overheen doen. Misschien valt experimenteren ook wel onder deze ‘slow food’… Bij de Romeinen bestonden er nog nauwelijks chemische bestreidingsmiddelen, dus was het eten ook eerlijker en puur.

  3. m’n reactie op je nieuwe boek is verdwenen😦 (ik vond je blij kijken op de foto en werd daar zelf blij van), anyway, voor m’n kookblog was ik op zoek naar informatie over slow-food, als tegenhanger van fast food. Het enige wat ik tegenkwam was het langzaam koken/garen van voedsel op een lage temperatuur, voor stoofschotels die dan ruim acht uur warm staan te zijn. het ging niet om zorgvuldig koken, eerder nog luier en gemakkelijker dan fast food! ’s Morgens eten in een slow cooker flikkeren en ’s avonds is het klaar. Bij slow food stelde ik me juist voor dat je lang bezig bent met de bereiding, zoals ik zelf altijd lasagne maak, of zelf bouillon trek en groentes en kruiden snijd ipv voorgesneden kopen. Zelf pasta maken bijvoorbeeld duurt ook best lang, dat is het echte slow food, dat je weet wat er in je eten zit. Ik ga de links die je gegeven hebt bekijken en zien of het echt slow is, anders ben ik klaat met die term en bedenk wel iets nieuws…

Reacties zijn gesloten.