Leefdagen

Luister goed naar de lyrics van Grace Jones. Ze zeggen veel. Over mij.

Gisteren schreef ik een welhaast moedeloos ‘Waarom’ over hoe de wereld me overspoeld met negatieve indrukken en negatieve krachten en een verklarend ‘Resonerend leven’ over wie ik denk dat ik was, ben en nog ga worden.
Gisteren vertelde een vrouw me dat ze uit vuur gemaakt is. Wist ze dat soms van mij ook? De aanraking door een ziel is intenser dan welke andere ook en het gevolg onomkeerbaar. Gelukkig is ze een goede ziel geweest, uit eerdere ervaringen weet ik dat ik oude zielen herken bij mensen. Dat is niet zweverig, het is slechts een kanaal dat ik heb en dat constant open staat.
Ze leerde me dingen die ik niet wist, omdat mijn aandacht nooit de kant opgegaan was waar haar wetenschap ligt.
Gisternacht veranderde er iets. Vandaag weet ik meer over mezelf dan ik vóór gisteren wist.

Vanmorgen heb ik gemediteerd en de aarde gevoeld wat een meer dan emotionele ervaring is. Mijn dagritueel heb ik een beetje uitgebreid met die stappen die nodig zijn om de dag aan te kunnen in die nieuwe balans op een manier dat die dag mij sterkt in wat ik wil bereiken. Hopend dat de verandering zal doorzetten. Noem het ‘focus’ voor mijn part.
Vanavond heb ik na een vreemde leefdag de afronding gemaakt van een etmaal dat zuiver is gebleven, bevrijd van de lelijkheid van het bestaan.

Ik kocht een oude jas van nepbont omdat de winterkou me niet bevalt.
Ik vond wat salie omdat ik dat nodig heb en sprak mensen.
Van mijn boek zijn er dertig verkocht nu. Honderdvijftig euro voor het project en ik ben er blij mee.
Een vrouw van Humanity House zei me dat ze mee gaan werken aan mijn doel. Me gaan helpen.
De oudere man die aan mijn tafel kwam zitten stelde zich als vanzelf open voor een gesprek dat ik me lang zal herinneren. Hij is geweest waar ik nog moet gaan. Hij heeft zich bevrijd waar ik dat nog aan het doen ben.
Weer een ander liet zich verleiden tot een uitdaging om mee te helpen met filmen en creëren zodat wat ik maak ook de kwaliteit krijgt die ik voor ogen heb waardoor het niet in de tijd versterven gaat maar een eerlijke kans krijgt.

Op de avond, na mijn avondritueel, ben ik voor het eerst innerlijk gereinigd naar bed gegaan.
Maar de dag liet me niet gaan. Ik moest op de valreep nog de beelden zien die me vertellen hoe de vorm gaat worden van min creatie.
En nu is de salie gebrand, zoals je me vertelde. Ik voel een trilling in mijn huis wanneer ik met blote voeten de vloer onder me stevig raak. Zelfs mijn huis is nu veilig, voor de nacht. Morgen komt vanzelf.

Pas nu sluit ik een leefdag af. Voor wie het niet doorziet: ik heb geen werkdagen en geen vrije dagen, want wat is werk en wat is vrij hebben? Die gedachte bracht me er toe dat soort woorden af te schaffen en te vervangen door leefdagen en slaapdagen. De leefdagen die energie van mij naar anderen laten stromen en van anderen naar mij, dagen waarop er iets gebeurt, waarop ik leef en waarop ik verder kom, waarop ik inspireer en geïnspireerd kan worden.
De slaapdagen zijn alleen voor mij, ik trek me er op terug, sluit de wereld buiten want ik sta immers al buiten die wereld. Het zijn dagen die ik nodig heb om bij te komen van de intensiteit van het leven. Om bij te komen van de dwang van de wereld.
En ik doorleef de leefdagen, de ene donker, traag en zwaar. De andere dag licht en als kwikzilver. Ik laat de dagen met me spelen en ik speel met hun. Mijn stemmingen wisselen als het weer of misschien wel mét het weer. Ik leef zintuiglijk nu. En die druk van buiten kan mij nauwelijks meer raken want ik leef mijn dagen en het is goed. This is life!

Alice © 2010

Voor wie liever leest dan luistert, dit zijn de lyrics van ‘This is life’ van het album ‘Hurricane’ van de geweldige Grace Jones. Ze beschrijft wat ik voel, hoe ik schrijf, hoe ik leef, hoe ik me verhoud naar de wereld. Het is één van de krachtigste songteksten die ik ooit gezien heb. Zo sterk dat ik nog niet durf me erin vast te bijten en het in het Nederlands te vangen. Misschien later.

This is my voice
My weapon of choice

This is life
This is life
This is plate
This is a cup
This is a story I didn’t make up
This is a girl lost in the woods
Some kind of wagon from some other ‘hood

This is a voice
These are the hands
This is technology
Mixed with the band

Are you going into the light
Are you free of fear today
When you lie down to sleep do you kind of float away

This is life
This is life

Most of my crimes are of optimism
40 thousand volts of recognition
They tried to strip me of dignity
But I still have tenacity

These are the words I didn’t invent
Only an attempt to say what I meant

This is the paper
This is the pen
This is my weapon
A means to an end

Are you going into the desert
You’re out of control of your fate
There are no warriors without a war
So get ahead before it’s too late

This is life (ya’ll)

Lay down your spear
Let go your fear
Far becomes near

Oh Lord
This is life (hey!)

This is the tree
The Buddha slept under
These are the clouds
This is our thunder

This is what makes me look up and wonder
Into the eye of the wind
Through the rain
On to the plain

This is what I’m focused on
This is my head on straight
This is the harness
This is the bait
This is me
I’m flying again

This is a lawyer
Professional liar
There, Taking
Igniting the fire

This is the key
This is the door
Imagine the view from the basement floor

(Hey!)
Now you’re going into the desert
You’re out of control of your fate
Are you a slave in a chain of command
Serving up another man’s head

This is life

Lay down your spear
Let go your fear
Far becomes near
Look out

This is life

Are you going into the light
Are you freeing your fear today
When you lie down to sleep
Do you kind of float away

This is depression
It comes when you’re blocking
This is expression
It comes when your rocking

This is life
This is (ha! Ha! Ha! Ha!)
This is (ha! Ha! Ha! Ha!)
This is (ha! Ha! Ha! Ha!)
This is (ha! Ha! Ha! Ha!)
This is (ha! Ha! Ha! Ha!)
This is (ha! Ha! Ha! Ha!)

When you lie down to sleep
Do you kind of float away
(This is a plate, this is a cup, this is a story, this is a story I didn’t make up)

When you lie down to sleep
Do you kind of float away
(This is a plate, this is a cup, this is a story I didn’t make up)

This is the world still healing
(Do you kind of float away)
This is man that’s feeling
(Do you kind of float away)
This is the world still turning
(Do you kind of float away)
This is the rage still burning
(Do you kind of float away)
This is the man not learning
(Do you kind of float away)

This is life

Lyrics: Grace Jones, © 2008