Winterwandeling

foto: Alice Verheij © 2010

Vanmorgen hoorde ik een vogel fluiten.
Ja, echt waar, net nog in de sneeuw.
Er zit een laagje stuifsneeuw op de ruiten
als poedersuiker, ’t is echt niet veel.

Mijn adem is zelfs in huis nog goed te zien
en ik zoek er dikke warme kleren bij.
Straks maak ik mijn haren rood misschien
want dat maakt me eventjes heel blij.

Mijn dikke jas ligt op de stoel te wachten
tot ik besluit om om met haar mee te gaan.
Dikke laarzen en wanten van die zachte
vannacht nog was het een volle maan.

Ik heb postzegels nodig, een stuk of tien
niet voor kaarten, maar enveloppen.
Of ik ze gebruik zal ik straks wel zien
ik wil gewoon iets in bussen stoppen.

Slechts als invulling van oude gewoonte
herinnering aan wat er ooit was.
En op het plein koop ik een paar loten
en duik wat dieper weg in mijn jas.

Alice © 2010