De vloed

De originele tekst van ‘The Flood’ van Katie Melua raakt me enorm omdat het steeds meer zo lijkt te zijn dat ik ondervind waar zij over zingt in dat lied. Zozeer dat ik me niet alleen verdiept heb in de diepere betekenis van de tekst maar deze ook maar omgezet heb in het Nederlands. Misschien dat ik zo hier en daar nog een woordje aan zal passen maar zoals de tekst nu is durf ik deze al wel te plaatsen hier.

‘De Vloed’ is een lied over de onverwachte wendingen in het leven en hoe onbelangrijk materie is. Iets wat mij al een tijd bezig houdt en waar ik een invulling voor probeer te vinden. Het beschrijft mijn gedachten waarbij ik antwoord geef op de vraag wat er zou gebeuren als je gewoon los zou laten. Bezit loslaten, de complexiteit van het leven loslaten en schijnwaarden loslaten. Om je mee te laten voeren op de golven van de vloed van de tijd die altijd op een overwacht moment zal komen opzetten. Onverwacht om je leven om te gooien en je een andere kant op te laten gaan dan je dacht. Het beschrijft feilloos mijn gevoel bij mijn huis wat niet mijn thuis is en mijn bezit wat niet mijn bezit is.

De Vloed

Gebroken mensen worden recycled
en ik hoop ik ook
Soms worden we van onze weg gegooid
wat ik dacht dat mijn thuis was
was niet de plaats voor mij
Nee, ik ben niet bang voor iets anders,
ik ben zeker, niets is zeker
ons bezit houdt ons gevangen
mijn bezit zal verdwijnen
terug naar waar het vandaan kwam

schuld
niemand krijgt de schuld
zo natuurlijk als de regen valt
hier komt de Vloed opnieuw

Zie de rots waar je aan vasthoudt
gaat die je soms redden
als de aarde straks uiteenvalt?
waarom zou je vast moeten houden?
stel je voor dat je je liet gaan

schuld
niemand krijgt de schuld
zo natuurlijk als de regenval
hier komt de Vloed opnieuw

Spoel ’t weg, ’t gewicht dat je omlaag haalt
ga op de golf, die je bevrijdt van twijfel

[spoel ’t weg…]
wantrouw je ogen, ze hebben vaak gelogen
weet in je hart, ontsnappen kan je altijd
[… ’t gewicht dat je omlaag haalt]

[ga op de golf…]
wantrouw je geest, die luistert soms ook niet
verlicht de weg en voel het oude ritme
[… die je bevrijdt van twijfel]

wantrouw je ogen,
ze hebben vaak gelogen
[niemand heeft er schuld]
weet in je hart,
[zo natuurlijk als de regen]
ontsnappen kan je altijd
[hier komt de Vloed opnieuw]

schuld
niemand krijgt de schuld
zo natuurlijk als de regen valt
hier komt de Vloed opnieuw

English lyrics: Katie Melua
Nederlandse tekst: Alice Verheij

Alice Verheij © 2011

2 thoughts on “De vloed

  1. Wat mooi gedaan.Ik heb je waardevolle blog doorgeplaatst naar Cafe de Liefde (VPRO)

Reacties zijn gesloten.