Prikpil

Uitzending Gemist laat me de laatste Pauw & Witteman zien. Er zit een dame van Jeugdzorg die voor invoering van de verplichte prikpil is bij gevallen waarbij de ouders niet in staat zijn hun kinderen normaal op te voeden. Voor de goede orde, het gaat om de excessen. Haar betoog begrijp ik wel en op zich is verplichte sterilisatie een goede oplossing voor deze zeer ernstige gevallen. Maar ja, integriteit van het lichaam en zo…

Ineens schrik ik van mijn eigen gedachten en ineens voel ik mezelf als een crimineel behandeld. Want, is het niet de Nederlandse staat die van mij eist dat ik mijn onvruchtbaarheid aantoon om de eenvoudige reden dat mijn geslacht veranderd is? Want pas als ik dat heb aangetoond is men bereid mijn juridische geslacht te wijzigen naar het juiste. Ik realiseer dat al het ethische gepraat in de uitzending niet aan de orde komt in mijn situatie, in de situatie van die duizenden transgenders die hun geslacht willen wijzigen en daarvoor verplicht worden een operatie te ondergaan waardoor, als bijverschijnsel, ze onvruchtbaar worden. Een bijverschijnsel dat de overheid als maat neemt om geslachtsverandering in het paspoort toe te staan. Verplichte sterilisatie om mezelf te mogen zijn. En ik walg want ik kan het mezelf niet uitleggen waarom ik me gecriminaliseerd voel.

In Nepal zou ik me als third gender of vrouw laten registreren, de procedure daar eist niet een aantasting van mijn fysieke integriteit. In Nederland is dat onmogelijk helaas. Waar een modern land achterlijk in is gebleven.

Alice © 2011

2 thoughts on “Prikpil

  1. hoi Alice😉
    sorry om te zeggen maar wie denkt dat jeugdzorg en de regering is
    om dit effe te beslissen voor andere??
    grrrrrrrrrrrrrr hells bells !!!!!!! zie dat de Jeugdzorg …. wat vroeger de Katholieke Kinderbescherming was !!!!!!!!!!!nog steeds niks is veranderd eh?? Mogen wij ouders dan niks meer in brengen over dit?
    ok hoop dat dit weer een reactie oproept en stem nu all NEEN op dit voorstel.
    dank je wel voor het delen en succes met alles wat je onderneemt ! xx Conny

    • De ellende is dat de motivatie wel te volgen is maar er natuurlijk nooit goede criteria kunnen worden opgesteld. Dat leidt ongetwijfeld tot bestuurlijke willekeur met de nodige slachtoffers van dien. Als het om Jeugdzorg gaat dan is het middel maar al te vaak erger dan de kwaal. Zo verwacht ik ook dat met een dergelijk beleid er meer slachtoffers van dat beleid gaan vallen dan dat er slachtoffers van misstanden worden voorkomen. Wat wel voorkomen wordt, en daar gaat het volgens mij echt om, is dat Jeugdzorg aansprakelijk gesteld kan worden wanneer het fout gaat omdat die situaties niet meer kunnen voorkomen in dat systeem. De ongewenste gevolgen voor veel ouders en kinderen worden dan op voorhand voor lief genomen en als collatoral damage gezien.

      Maar los van deze zaak gaat het mij vooral om de informatie die ik daarna geef. De sterilisatie eis bij geslachtsverandering die mensen als ik behandeld als criminelen en geesteszieken die zich niet mogen kunnen voortplanten. Die walgelijkheid wil ik aan de kaak stellen en dat is precies het punt waar nooit een ethicus over spreekt. Integendeel, iedereen hult zich in een stilzwijgen en negeert het leed dat mij en vele anderen structureel wordt aangedaan en dat in strijd met de rechten van de mens op zelfbeschikking en lijfelijke integriteit is. Werd iemand daar nu eindelijk maar eens kwaad over.

Reacties zijn gesloten.