Genderkind in Nepal?

In een klein Mithila dorpje een eind buiten Janakpur zag ik het kind. Het kind was anders dan alle andere kinderen van het dorp. In de meeste opzichten gedroeg het zich als een ondeugend jongetje dat graag overal met de neus bovenop staat. Maar het was een kind dat door de andere kinderen en door de volwassenen ogenschijnlijk extra in de gaten gehouden en liefdevol beschermd werd. Het schooiertje toonde niet alleen een vrolijk warrige haardos, afwijkend van het sluike zwarte haar van de andere kinderen maar die haardos was ook nog eens afwijkend van kleur. Niet zwart maar roodbruin.

Toen ik extra goed keek viel me het knopje in de linker neusvleugel op. Het is een meisje zegt dat sieraad me. Maar buiten dat zag ze er uit en gedroeg ze zich als een jongetje. Sinds ik het kind zag houdt het me bezig. Ik heb het die middag veel gezien omdat de groep kinderen in het boerendorpje ons drie westerlingen bleef volgen en ik een naamspelletjes met ze deed. Ook met dit kind. Toen we elkaar bij dat spel aankeken was de blik intens en vriendelijk, alsof er een soort herkenning in lag. Hé, jij bent er ook een, leek het te zeggen. De kleding van het kind was jongenskleding, een simpele broek en dito shirtje. Meisjes dragen daar ook al op jonge leeftijd de traditionele kleding bestaande uit een salwar kameez of kurta. Traditionele Indiase kleding meestal in felle kleuren en voorzien van eenvoudig borduurwerk. Dit kind leek in alles op het neussieraad na een jongetje en toch is ze dat dus niet.

Ik ben er niet uitgekomen maar denk dat gegeven de houding van de andere kinderen en de volwassenen en het zo duidelijk andere uiterlijk en gedrag het wellicht het een kind is dat als androgyn kan worden getypeerd, misschien wel als interseksueel en dat als zodanig in die kleine dorpsgemeenschap een eigen positie heeft gekregen. Dat dat een mooie en bijzondere positie is, was wat mij betreft volslagen duidelijk.

Alice © 2011

2 thoughts on “Genderkind in Nepal?

  1. Hi Rob,

    dank je voor je mooie reactie.
    Als je les geeft op een middelbare school en eventueel een gastles wilt geven over het onderwerp diversiteit dan ben ik bereid zo’n les te verzorgen. Ik heb wel vaker lessen / workshops aan jongeren gegeven over dit onderwerp. Homoseksualiteit en genderdiversiteit zijn onderwerpen die op elke middelbare school aan de orde zouden moeten komen. Daarbij denk ik dat mensen als ik daar een taak in hebben te vervullen om de acceptatie te vergroten. Zie dit maar als een vrijblijvend aanbod.

    Liefs,
    Alice

  2. Ik ben in mijn lessen sexualiteit alle gendervormen uitdrukkelijk aan het noemen. Bij een luisterend oor wordt alles geaccepteerd. Bij een rumoerige groep komen alle vooroordelen van thuis schreeuwend naar voren. Ik zal dit blog als illustratie gaan gebruiken.
    Vriendelijke groet.

Reacties zijn gesloten.