Thuis

Thuis is een etage in Den Haag met buiten regen en grijze lucht. Thuis is een boerderij in het Jhapa district met een mangoboom, een waterput, een toilet buiten en zon en moesson.

Thuis is mijn kinderen vast kunnen houden in plaats van te zien via Skype vanuit een krakkemikkig cybercafé in de stoffige stad. Thuis is mijn vrienden bij me weten en samen dal bhat eten na een lange dag.

Thuis is een wc met een wc pot en warm stromend water en altijd stroom. Thuis is load shedding en een gat in de grond in het veld.

Thuis is een geveegde straat met nieuwe auto’s en af en toe een motorfiets. Thuis is stof op de weg maar geen plaveisel, kleine oude auto’s die rammelen en waaraan altijd iets mankeert en die omgeven worden door grote aantallen brommertjes en motorfietsen in een orgastische mobiele heksenketel.

Thuis is gesloten kerken en hier en daar een moskee die vooral niet teveel mag opvallen. Maar thuis is ook in elke straat tempeltjes en heiligdommen, allerlei goden, geluiden, bloemenkransen, tika’s en wierook. En altijd het geluid van iemand die ergens zijn religieuze plicht doet. Zonder dwang.

Thuis is een zacht maar leeg bed waar heel soms iemand anders me vergezeld en thuis is een hard bed met de zachte armen van een lieve vrouw die me warm houdt, en ik haar.

Thuis is mensen op straat die snel lopen en niet lachen, gekleed in sobere kleuren. De gezichten vertrokken in een grimas van economische moeite en de onbedwingbare behoefte aan meer van wat dan ook. En thuis is vrouwen in de kleurigste gewaden en overal de lach van armoede en de aanvaarding van het gebrek aan van alles.

Thuis is Nederland. Thuis is Nepal. Voortaan ben ik altijd thuis.

Alice © 2011

6 thoughts on “Thuis

  1. Inderdaad Michael. Maar weer eens afspreken. Wil je graag weer eens zien. Kijken hoe het met die leuke knul is nu. En Helena: ik weet niet of ik wil wennen. Eigenlijk weet ik dat ik niet teveel wil wennen als dat al zou kunnen.
    Eveline: de lading gebedsvlaggen ligt klaar. De verhalen in mijn hoofd en mijn laptop barstensvol foto’s en video…

  2. Ik heb ooit een boekje gekocht in Duitsland met de titel: ”Home is the place you left.” In dit geval toepasselijk.

    Een mooi stuk Alice. Ik vecht zelf ook steeds met die Pruisische mentaliteit van ”Ein Plus Machen”. Er moet altijd meer zijn, wat het ook is. Mensen zijn zelden bezig met hun omgeving, met de mensen om zich heen. Het hier en nu bestaat nauwelijks in Nederland.

    Hoe dan ook, ik ben er thuis. Of ik dat nu wil of niet. Ik heb veel gereisd maar kom altijd terug. En als dan terug ben, groeit de rusteloosheid weer. Ik leer ondertussen wel stil te zitten, om niet alsmaar door te willen gaan. Gewoon een tijdje genieten van waar ik ben, zonder te denken waar ik heen ga.

    Nu je er weer bent, lijkt het me een goed idee om weer eens af te spreken. Ik ben zo benieuwd naar je nieuwe wijsheden, wat je hebt geleerd en ervaren…

    “A house is made of walls and beams; a home is built with love and dreams.”

    M.

  3. Welkom thuis,
    We wachten op je op je met koffie koffie en oor voor je verhalen!
    gr. Eveline

  4. en ook van ALLE MARKTEN THUIS!!! ff wennen en dan gaat het wel weer goed met je hoor. (ik ken dat gevoel ook)xx

Reacties zijn gesloten.