‘Echte meisjes’ schofferen een samenleving.

Ik heb me lang ingehouden. Vooral omdat het nu eenmaal in Nederland niet populair is om een commerciële televisiezender aan te pakken op cultureel racisme. Omdat dat ook grote woorden zijn. Maar ik houdt het niet vol merk ik.

Sind enige tijd teistert RTL de buis met een programma over een groepje leeghoofdige meisjes die een soort competitie in stupiditeit met elkaar houden onder begeleiding van zweefcoach Ad Visser. Ad, de “spirituele” ex presentator van Top Pop die na allerlei zweverige omzwervingen sinds kort weer omarmt lijkt te zijn door een Nederlandse televisiezender. RTL in dit geval.

De ‘spirituele’ Ad Visser, het recent door RTL opgedoken presentator-fossiel.

De jongedames zijn naar Nepal afgereisd om op hun hakjes dwars door de Nepalese Hindu en Boeddhistische cultuur te stappen alsof ze een horde op hol geslagen olifanten zijn op weg naar de afdeling porcelein van het Rijksmuseum. In de verschillende afleveringen van het programma worden werkelijk alle aspecten van de Nepalese cultuur bij de kop gepakt, geridiculiseerd en geschoffeerd. En dat gebeurt op een wijze die werkelijk te erg is om aan te zien. Van enig respect voor Nepal, de Nepalezen en de Hindu cultuur die daar dominant is, blijkt geen sprake. Bij Pashupatinath waar de doden gecremeerd worden volgens Hindu gebruik wordt dat afgedaan als ranzig en vies. Tempels worden ontheiligd, mensen belachelijk gemaakt en er wordt zelfs midden op een dorpsplein door één van de dellen een ‘douche’ in bikini genomen waarbij ze zich vervolgens verbaasd dat de bevolking haar aanstaart alsof ze van Mars komt. Niet beseffend dat ze inderdaad van Mars komt.

Ad Visser treft natuurlijk de nodige blaam. Net als de producent overigens. Iemand die zogenaamd spiritueel is kan onmogelijk een complete sterk religieuze cultuur als de Nepalese betreden op de wijze die deze man doet. De schofferingen zijn niet van de lucht en alles wordt gereduceerd tot een spelletje waarin hij de ‘dames’ alle ruimte geeft om de Nepalese samenleving belachelijk te maken en af te schilderen als achterlijk en idioot. De ‘echte meisjes’ vinden alles wat ze tegenkomen ‘vies’, ‘ranzig’, ‘achterlijk’ en ‘gestoord’ en van enige redactie op hun uitspraken is geen sprake.

Voor een indruk van het RTL wanproduct surf naar: http://www.rtl.nl/reality/echtemeisjesopzoeknaarzichzelf/home/

Als op deze manier de Nederlandse samenleving zou worden aangepakt door een televisieproducent uit het buitenland zou de wereld te klein zijn en zouden er binnen de kortste keren kamervragen liggen en de verontwaardiging in de samenleving groot zijn.

Zoniet in Nepal. Mij ontgaat het waarom deze gekken van RTL, Ad Visser en zijn ‘echte meisjes’ niet bij kop en kont gepakt zijn en op de eerste de beste Arkefly vluchte retour Schiphol gestuurd zijn. Het zou volkomen terecht zijn als zij verwijderd waren uit het land want hoeveel beledigingen en schofferingen kan een bevolking hebben? Maar zo gaat het niet in Nepal dat de handen vol heeft aan een multitude van problemen waar Ad Visser en zijn crew geen oog voor hebben. De camera beperkt zich tot de kleurrijke kant van het land, de cliches, de folklore en die elementen in de plaatselijke cultuur die een westerling vreemd voorkomen. Want dat maakt immers lekkere televisie. Er wordt niet gekeken naar de kinder en vrouwenhandel, de abominabele staat van de infrastructuur en de dagelijkse struggle for life die de bevolking in het land voert.

De bevolking zelf komt vooral in beeld als primitieve halve wilden met allerlei gekke gebruiken.

RTL bedrijft met dit programma in mijn overtuiging regelrecht racisme. En dat kan tegenwoordig als het gaat om een beeld van de Hindu cultuur in het westen. Een dergelijke benadering zou onmogelijk zijn in Islamitische landen, Ad Visser zou binnen een paar uur (terecht) in de bajes belanden. Een dergelijke benadering is onmogelijk in Israel of in een Christelijk land. Maar als het om de zo ver van de gemiddelde Nederlander / RTL kijker afstaande Hindu cultuur is denkt men zich blijkbaar dit te kunnen veroorloven. En inderdaad, RTL komt er mee weg. Ad Visser ook.

Voor diegenen die het land en de cultuur een warm hart toedragen doen deze uitzending pijn. Ik voel me persoonlijk geraakt wanneer ik zie hoe er met Hollandse polderpoten door Nepal gebanjerd wordt zonder enig respect voor het land, de bevolking, de cultuur en de religie. Het toont mij hoe lelijk televisie in Nederland kan zijn wanneer die in handen is van bedrijven als RTL en mensen als Ad Visser. Walging is nog een veel te mild woord daarvoor. Het geld dat in deze productie gestoken is had veel beter gebruikt kunnen worden, bijvoorbeeld ter ondersteuning van de Nepalese samenleving.

Alice © 2012

6 thoughts on “‘Echte meisjes’ schofferen een samenleving.

  1. In de race om de kijkcijfers scoren goede smaak en goede fatsoensnormen helaas niet hoog. De vraag is of je met je stukje niet juist bereikt wat RTL wil bereiken, namelijk kijkcijfers en internet-hits voor dit programma. Misschien was het beter er geen aandacht aan te besteden?

    • Sorry Frederique maar leg mij eens uit waarom dit soort zaken onbesproken zou moeten blijven. Moeten we dan collectief onze ogen sluiten voor dit soort gedrag? De mond houden en de pen laten rusten uit angst dat ageren averechts werkt?

      Dat soort redenering volg ik niet en dat weet je. Sterker nog, ik heb een gruwelijke hekel aan het gebruik om bij het signaleren van een misstand direct in meta discussies te vervallen. Een gewoonte die er in dit landje bij teveel mensen is ingeslopen.

      Je kunt er vanuit gaan dat ik mijn pen blijf hanteren tegen zaken die ik niet verdraag. Zonder voorbehoud en zonder angst dat mijn tekst die misstand ondersteund. Ik acht mijn lezers van voldoende intelligentie om aan de hand van mijn tekst een eigen beeld en mening te vormen.

      Wat ik niet zo prettig vind is jouw aanhoudende pogingen door je reacties mij te verleiden mijn pen neer te leggen en te zwijgen over zaken die niet deugen. Dat is volslagen zinloos en dat zou je kunnen weten. Misschien dat je een volgende keer eens inhoudelijk kunt reageren?

  2. Ha Alice,

    Leuk weer eens iets van je te horen! De “echte meisjes” waren me ontgaan en dat blijkt geen groot gemis te zijn. Een smaakpolitie gaat me te ver maar het lijkt me goed om vast te stellen dat deze hufterigheid in de categorie verspilde moeite, tijd en geld thuishoort. Bovendien gaat van dit soort televisie toch de suggestie uit dat het normaal en leuk is om zo oppervlakkig, respectloos en geborneerd in het leven te staan. Goed dat je dit stuk geschreven hebt!

    Groeten van John

  3. bedankt. Ja, jammer. Mede omdat het populariteit ook naar de publiek verweist, de grote groep van leeg hooftige NL’rs ! Eeen programma die niet aanslaat wordt gedropt, zo niet is het de publiek die zonder na te denken deze disrespect voor cultuur accepteert als humor !

  4. ………..ik lees BRIT DEKKER, tsja wat wil je nou toch? Dit programma valt onder de noemer DECADENTIE.

Reacties zijn gesloten.