Ik heb iets voor meneer Teeven.

In mijn bezit heb ik een kaartje van plastic dat is uitgegeven door de Staat. Er staat op de achterzijde onder meer het volgende:

Dit document is eigendom van de Staat der Nederlanden. De houder is verplicht het document zorgvuldig te bewaren. Het eigenmachtig aanbrengen van wijzigingen en / of aanvullingen maakt het document ongeldig en is strafbaar.

Op de voorzijde staat:

GESLACHT | SEX : M

Het document is de ‘NEDERLANDSE IDENTITEITSKAART’. Het is een document dat foutieve informatie bevat die niet gecorrigeerd kan worden zonder dat ik me ondergeschikt maak aan een wet die volgens internationale moraal (EU, VN) niet mag bestaan. De M had een V moeten zijn. Want ik ben geen man (meer).

Wat is er aan de hand?

De huidige wet op de geslachtsverandering eist dat ik voor een juridische wijziging een document overleg waarop door een arts is vastgelegd dat ik onvruchtbaar ben. Aangezien daarvoor een medische ingreep nodig is komt het er op neer dat de Nederlandse Staat in strijd met het internationaal geldende mensenrechtenverdrag, dat door diezelfde Staat is ondertekend, handelt. Aan een dergelijke wet wens ik me niet te onderwerpen.

Dat heb ik nu inmiddels vier jaar volgehouden en de straf ervoor is dat alle officiële instanties mij als man aanduiden en aanspreken, dat mijn paspoort en identiteitskaart van een M voorzien zijn en dat ik altijd en overal moet uitleggen wat er aan de hand is. Altijd weer uitleggen dat ik een transvrouw ben. En ik heb er geen zin meer in. En dus ga ik me aan die wet onderwerpen. Omdat ik het niet meer vol hou om op deze manier te strijden tegen een overheid die niet van plan is die wet ongedaan te maken. Ondanks de vele toezeggingen dat die wet veranderd wordt.

Fred Teeven heeft als verantwoordelijk bewindspersoon toegezegd dat voor het zomerreces het door zijn ministerie samengestelde wetsvoorstel bij de kamer zou liggen zodat na het zomerreces die wetswijziging aangenomen kan worden. In 2013 zou ik dan zonder die vermaledijde brief gewoon bij de Burgelijke Stand de aanpassing kunnen laten uitvoeren. Zonder gedoe, zonder rechtbank, zonder hoge kosten.

Maar Fred Teeven past in de traditie van politici die transgenders en transseksuelen in Nederland met een kluitje in het riet gestuurd hebben, ze aan het lijntje houden en besodemieteren. Want het voorstel dat inmiddels onder twee maanden stof ligt op zijn ministerie komt niet op tijd bij de kamer. Het gevolg: het wordt geen 2013 maar later. En gegeven de komende verkiezingen ben ik er van overtuigd dat het veel later zal gaan worden, if ever…

Deze slideshow heeft JavaScript nodig.

En dus geef ik mijn strijd op. Maar niet eerder dan nadat ik de wet overtreedt door het wijzigen van mijn identiteitskaart en het aanbieden van die gewijzigde kaart aan meneer Teeven. Deze kaart ga ik in ieder geval niet meer gebruiken (en hij was trouwens pas verlopen). Hij mag hem hebben ter herinnering aan zijn laksheid en bedrog. Hierbij dus twee foto’s. Eén van de kaart voor de aanpassing. De tweede van de kaart na de aanpassing. Ik heb hiermee een bezit van de Nederlandse Staat vernield. Iets strafbaars gedaan. En dat zal me – op zijn Haags – de aars oxideren.

Nu nog de afspraak met Teeven regelen om het stukje Staats plasticafval aan hem te geven. Met dank voor de niet geleverde dienst en de niet gehouden belofte. En die overtreding van mij dan? Ach, een staatssecretaris mag ook niet liegen maar doet het wel.

© 2012 Alice Anna Verheij

3 thoughts on “Ik heb iets voor meneer Teeven.

  1. Op FaceBook zijn mensen brieven aan het sturen aan die Teeven en zaterdag willen mensen lawaai maken op roze zaterdag. Je hebt het lang volgehouden meis, respect daarvoor! Ik moet de neiging onderdrukken ook m’n perforator te pakken…

  2. Sterke actie.
    Ik had het hier toevallig pas nog met iemand over. Dat ons ”vooruitstrevende” Nederland niet eens de mensen in zo’n bescheiden wens kan voorzien.
    Als dit al teveel moeite is, wie zegt mij dan dat ze te vertrouwen zijn met kwesties die om leven/dood gaan? Wie zegt mij dat het veilig is om mijn toekomst in handen van de regering te leggen? (Een motie van wantrouwen naar de gehele regering zou gepast zijn…)
    Het is jammer dat we afhankelijk zijn van deze kleine mensen, met hun kleine wetten…
    Voor mij als buitenstaander is het moeilijk voor te stellen hoe jij je voelt Alice, maar ik wens jou en allen zoals jij alle sterke en succes met het behalen van je recht!

    P.S. Je website voelt een stuk prettiger aan qua gebruik, na de make – over!

    • Dag Michael,

      bedankt voor je lieve woorden en je begrip. Dank ook voor je compliment voor mijn website hier. ik ben er ook best tevreden mee zoals die nu is. Als je meer sites wilt zien die ik gemaakt heb kijk dan even op http://www.woordenstorm.nl
      Enne… download mijn roman uit 2010 (gratis) en nog liever: wil je voorintekenen op mijn nieuwe roman en / of de prachtige fotoboeken die er aankomen?

      groetjes,
      Alice

Reacties zijn gesloten.