Debat op 2 deel 2: manipulatie door redactie.

Noot: ik had onderstaande tekst geschreven er vanuit gaande dat ik over kon gaan tot de orde van de dag. Edoch, naarmate de tijd vordert komen er meer reacties naar mij los van deelnemers aan en publiek van het programma. Daaruit blijkt dat de redactie van Debat op 2 uiterst manipulatief en tegen alle journalistiek codes gehandeld heeft. Mensen voelen zich terzijde geschoven en bedrogen ten bate van een sensatiebelust programma. Dus is er op deze plaats bepaald niet het laatste woord geschreven over Debat op 2. De werkelijkheid blijkt immers ernstiger dan die op het eerste gezicht scheen te zijn en de programmamakers hebben grenzen overschreden die niet overschreden mogen worden. Er is nadrukkelijk sprake van onethisch handelen, mensen onder druk zetten en pogen onmondig te maken. Dit grenst aan gedrag waar de Raad voor de Journalistiek haar licht over zou moeten laten schijnen. Zonder mijn bronnen te onthullen kan ik meedelen dat ik verklaringen in handen heb van mensen die slachtoffer zijn van manipulatie van redacteuren van Debat op 2. Ik kan en zal deze verklaringen niet publiek maken maar wel inhoudelijk bespreken met de programmamakers wanneer men bereid is deze zaak serieus te nemen. Doet men dit niet dan volgt melding bij hun directies en de Raad voor de Journalistiek onder bescherming van mijn bronnen.

Alice Anna.

– – –

Tsja daar sta ik dan als schrijfster.

Ik schrijf boeken. Romans bij voorkeur. Ik schrijf ook hier en ventileer hier liedjes, gedichten, korte verhalen, columns over van alles en nog wat en zo nu en dan een J’Accuse of open brief. Zoals gisteren de brief aan de KRO en NCRV en de programmamakers van Debat op 2.

Ik verwacht daar niet grote aantallen reacties op. Of zelfs röring. Toch gebeurt dat soms zoals na die open brief die ik hier plaatste (en aan een aantal kranten en journalisten stuurde). Helaas echter heb ik nooit eerder zoveel bezoekers hier op deze schrijfplek langs gekregen op één dag. Die röring echter, is mij bijzonder welkom. Niet als schrijfster maar als mens en als transvrouw die zich beschadigd weet door een wanstaltig televisieprogramma onder leiding van een kluns van een presentator. Et tu Arie?

Ruim duizend keer is die brief hier gelezen, nog los van de keren dat deze op andere plekken is gelezen want de brief reist verder dan het vertrekpunt op deze schrijfplek. Het aantal directe reacties naar mij is behoorlijk. Ruim 100 keer heeft iemand moeite genomen om zijn, haar of hzem of zhaar gevoelens te uiten. Ter ondersteuning van wat ik schreef.

Daarmee is het wel duidelijk dat Debat op 2 als programma de plank ernstig heeft misgeslagen. Het werk van de redactie is niet goed geweest, de productieleiding heeft gefaald door deelnemers te manipuleren (lees de reacties van betrokkenen op mijn open brief) en de presentator bakte er niets van. Ook als was jij slechts een invaller Arie, deze keer had je geen goede dag. Het is duidelijk dat ik niet alleen sta in mijn mening. Sterker nog, het is volslagen helder dat mijn mening dat dit een schadelijk programma was onderschreven wordt door velen.

De bal ligt bij de makers van het gedrocht, bij de KRO en de NCRV. Ik ben benieuwd of ze de klacht serieus nemen en de uitdaging aannemen om een goed programma te maken over het SCP rapport. Want dat is waar ik naar toe wil. Het rapport van het SCP is baanbrekend omdat het loepzuiver in kaart heeft gebracht dat de sociaal maatschappelijk positie van transgenders in Nederland bedroevend is. Mijn reactie op dat rapport verscheen eergisteren en ik onderschrijf de bevindingen van het SCP vanuit mijn persoonlijke ervaring. In die zin ben ik helaas uitermate deskundig. Dat is niet arrogant maar eerder een triest waarheid.

Ik wacht af of de redactie reageert. Of Arie reageert. Of de omroepbonzen van KRO en NCRV reageren. Die reactie zal bepalend zijn voor het vervolg. Wat mij betreft komt er een nieuwe poging voor een afgewogen en wetenschappelijk, maatschappelijk en sociaal verantwoord en respectvol programma over de problemen die transgenders nog steeds (en zelfs in toenemende mate) ervaren in Nederland.

Voor wat betreft het grote aantal reageerders op de open brief. Hartelijk dank. Jullie reacties tonen aan dat ondanks wat Debat op 2 aangericht heeft er nog veel goede mensen bestaan die respectvol zijn naar mensen als ik en mijn lotgenoten.

Voor wat betreft het schrijven over dit onderwerp op deze plek: ik ga weer over tot de orde van de dag. Er zijn veel prettiger onderwerpen om over te schrijven en de hoofdpersonen in mijn nieuwe roman schreeuwen om aandacht.

© 2012 Alice Anna Verheij

One thought on “Debat op 2 deel 2: manipulatie door redactie.

Reacties zijn gesloten.