Opgezegd.

Ik heb het opgezegd. Dat abonnement. Het kostte me immers elke maand een tientje en dat is het niet waard. Zo af en toe het nieuws kijken of een programma dat te vaak onderbroken wordt door boodschappen waar ik geen behoefte aan heb. Liever koop ik er een goede fles wijn voor iedere maand, of twee wellicht iets minder goede maar toch altijd nog smakelijker flessen dan de flauwe grappen van Bekende Nederlanders.

tv static

De zinloosheid van het publiek bestel schijnt, zo lees ik ergens, er toe geleid te hebben dat er wellicht van drie door programma’s onderbroken reclamezenders terug gegaan wordt naar twee publieke reclamenetten. De derde wordt dan gevuld met iets regionaals. Dat is het soort televisie dat het goed doet in verzorgingshuizen of als bewegend behang. Televisie met onwelriekende spruitjeswalm. Nee, voor mij hoeft het allemaal niet meer. De detectives van de katholieken kan ik op mijn laptopje zien en mocht er zo nu en dan eens een interessant programma zijn dat stel ik me er op in om het te missen. Want dan kan ik er later naar kijken wanneer mij het uitkomt en er een interessepiek bij me optreedt. Maar buiten dat bevalt de rust die ik nu in mijn wereld weet me zo goed dat het knopje rechtsonder aan het scherm vaker beroerd wordt om een film te bekijken die ik op mijn computer afspeel dan dat ik er naar een programma mee schakel.

Natuurlijk, een wezenlijk verschil tussen de ‘publieken’ en de ‘commerciëlen’ is a nauwelijks. Het is een soort strijd tussen ‘hoeksen’ en ‘kabeljouwen’ waarbij inmiddels ook bijna niemand meer weet wat het onderscheid was tussen die twistende partijen. Op de televisie laat de een reclames zien onderbroken door nietszeggende programma’s voor Jan met de pet, Henk, Ingrid en tanta Pietje, de ander onderbreekt de reclames met het gepraat van mannelijke hoofden in een doorgedraaide wereld of een ego show die naar een overjarig sexistisch duo is genoemd. Ze boeien me niet. Gelukkig maar. De laatste jaren leefde ik met zo’n Digitenne ding in huis, dat was niet zo duur en zoveel keek ik toch al niet. Als ik het apparaat aan zette leidde dat steevast tot een vrij snelle irritatie, niet in het minst omdat de nieuwsvoorziening te Nederlands eenzijdig is. Onderwerpen die hier eindeloos worden uitgemolken en stupide hype gedrag terwijl de rest van de wereld met hele andere zaken bezig is. De armoe droop zo ernstig van het scherm de laatste tijd. Zelfs iemand als Paul de Leeuw leek vooral verveeld te zijn met zichzelf. Ongelijk geven kan ik hem niet als dat inderdaad zo is.

Per 1 januari is het gebeurt met de televisie. Einde oefening. Het scherm kan nog dienst doen als monitor voor videobewerking maar verder is het wel klaar zo. Tot die tijd denk ik niet dat ik het nog aanzet voor een programma. Ach weet u, ik haal de kabeltjes en Digidinges rommel gewoon nu al weg. Eindejaars opruiming. Heeft iemand nog behoefte aan een Digitenne insteekkaartje voor een moderne flatscreen televisie? Nieuwprijs €25, je mag hem hebben voor een tientje of twee flessen glühwein.

© 2012 Alice Anna Verheij

2 thoughts on “Opgezegd.

  1. Hoi, mijn vriendin zoekt nog voor een tweede tv zoiets, maar zij heeft Digitenne via t-Mobile alles in één pakket. Weet niet of het dan ook werkt?
    Of je dat je dan twee van die antenne dingetjes nodig hebt.

    • Ik heb geen flauw idee. Het is een kaartje dat in moderne tv’s achterin een connector geschoven wordt en waar je vervolgens de Digitenne Smartcard in schuift. Het is een KPN ding want Digitenne is van KPN, niet van T-Mobile.

Reacties zijn gesloten.