Debat(t)eren

rug

De rijksuniversiteit Groningen doet het. Bert Brussen ook. Het Micha Wertheim Genootschap doet er aan mee en zo ook scholieren.com. Net als, jawel, het Langendijker Nieuwsblad en zelfs mijnwoordenboek.nl. Debateren. Het lijkt een soort volkssport in Nederland te zijn want zo rondsnuffelend zijn er heel veel organisaties en mensen het aan het doen. Debateren.

Het is ook een sport. Er is zelfs een instituut voor: Het Nederlands Debat Instituut. Alleen doen die een variant die wèl door van Dale erkend wordt: zij debatteren. Met maar liefst twee t’s. Zoals het hoort.

Ik weet dat ik zelf ook de nodige spelfouten en taalfouten maak. Onmogelijk om dat niet te doen in het Nederlands getuige het Nationaal Dictee. Zo erg is het dus niet dat er bepaalde woorden en het dt-gebruik regelmatig ten prooi vallen aan taalkundig vandalisme. Onbedoeld vandalisme. Wat mij betreft vallen typo’s niet onder de spelfouten maar onder wat ze werkelijk zijn: typefouten. Gewoon een paar letters verkeerd of niet of teveel aangeslagen zonder dat de schrijver het door heeft. Maar dat is toch wel wat anders dan die stelselmatig gemaakte fouten die zich werkelijk overal manifesteren. Zoals bij ‘debateren’. Een fout die best begrijpelijk is gegeven de Engelstalige vorm van ‘debating’ met één t. Het Engels is immers overal in ons taalgebruik binnen geslopen.

Toch vind ik het jammer. Want ik debatteer liever dan dat ik debateer. Zoals ik liever bakker dan baker ben of gewoon wakker in plaats van een waker.

© 2012 Alice Anna Verheij